
Sanomalehdet ovat tärkeimmät mediat, kun suomalaiset hakevat tietoa äänestyspäätöksensä tueksi huhtikuun kunta- ja aluevaaleihin. Asia selviää Uutismedian liiton teettämästä Kunta- ja aluevaalimediat 2025 -tutkimuksesta. IRO Research teki tutkimuksen tammikuussa.
Kuntavaaleissa äänestämään aikovista 58 prosenttia hakee äänestyspäätöksensä tueksi tietoa painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä.
Seuraavaksi eniten tukea haetaan kaupunkilehdistä (35 prosenttia), kuntavaaliehdokkaiden verkkosivuilta (35 prosenttia) ja televisiosta (35 prosenttia). Viidenneksi sijoittuu sosiaalinen media (28 prosenttia) ja kuudenneksi puolueiden verkkosivut (25 prosenttia).
Aluevaaleissa äänestävien tietolähteiden kärki on sama. Sanomalehdistä tukea aluevaalien äänestyspäätökseen etsii 56 prosenttia ja kaupunkilehdistä 37 prosenttia. Näitä seuraa televisio (34 prosenttia), sosiaalinen media (27 prosenttia) sekä aluevaaliehdokkaiden verkkosivut (25 prosenttia) ja puolueiden verkkosivut (24 prosenttia).
Kunnan päätöksentekoon kuuluvien asioiden uutisointia suomalaiset seuraavat Uutismedian liiton tiedotteen mukaan säännöllisesti erityisesti sanomalehdistä (65 prosenttia) ja kaupunkilehdistä (53 prosenttia). Televisio sijoittuu kolmanneksi (40 prosenttia).
Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluita käsittelevien uutisten seurannassa kärki on sama: sanomalehdet (59 prosenttia), kaupunkilehdet (43 prosenttia) ja televisio (37 prosenttia).
Nuorimmissa ikäryhmissä korostuvat sosiaalinen media ja Google, sekä se, että he eivät seuraa kunnan päätöksentekoon liittyviä asioita mistään viestintäkanavasta.
Kommentit
Kommentoi asiallisesti
Kirjoita kommenttisi selkeästi ja napakasti. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise. Toimitus lukee kommentit ennen julkaisua ja muokkaa niitä tarvittaessa.
Rakentavasti kriittiset, asialliset kommentit ovat tervetulleita.